Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí

Nakupujeme-s-rozumem-varime-s-chuti.jpg

Nakupujeme s rozumem, varime s chuti

Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí (Smart Press, s. r. o. 2012) je krásná barevná knížka, která není typickou kuchařkou, ale i mezi gurmány jsou tací, kteří chtějí (nebo musí) věnovat více pozornosti tomu, co jedí. Hlavními autorkami jsou PhDr. Málková, která se již několik desetiletí věnuje problematice snižování nadváhy (Stop obezitě) – s její efektivní metodikou zhubly desítky tisíc lidí -, a prof. Dostálová, přední odborník v oboru potravinářství. Pokud byste od knihy čekali mentorování, co smíte a nesmíte jíst, doplněné „hubenými“ recepty, pak jste hodně vedle.

Recepty tam najdete úplně normální (celkem jich tam je 38 – můj favorit je Hovězí na víně s bramborovými kroketami a dýňovým pyré :-)), i recept ukdyž pravda, ve dvou variantách – kalorická a méně kalorická.  U každého receptu je seznam surovin i s množstvím (také ve dvou provedeních – kalorický a méně kalorický), suroviny jsou vyfocené, stejně jako hotový pokrm. Součástí je i energetická hodnota všech surovin. Unikátní je „kuchařka“ tím, že suroviny a potraviny jsou uvedeny v gramech, ale můžete použít i odměřovací způsob – lžíce, lžičky, misky a podložku, na které je vidět, jak velké maso, plátek chleba apod. je na recept použito (pro názornost opět vše vyfoceno). Podložka je součástí knížky.

mnozstviCo mě na knížce hodně baví, je její třetí část (recepty tvoří druhou a o té první se dozvíte ještě níže). Tam jsou na podložce (ta, kterou dostanete s knížkou) vyfocené potraviny a u nich je uvedeno i množství a energie. Dozvíte se tak např., že plátek chleba, který je o kousek menší než podložka má 20 g a 200 kJ, ten, co je o malý kousek větší už váží 40 g a jeho energetická hodnota je 400 kJ a ten, který přečuhuje víc, váží gramů 60 a jeho energetická hodnota je 600 kJ. Kromě „podložkové míry“ tam najdete míru lžičkovou, lžícovou, sklenkovou nebo hrníčkovou. Je to prostě pro ty, kteří neradi používají váhu :-).

V úvodu knížky je návod, jak dodržovat zásady zdravého životního stylu a co je hodně dobré, je poměrně obsáhlá část o jednotlivých skupinách potravin. U každé skupiny (např. chléb a pečivo, zelenina, ovoce, houby aj. je uvedena charakteristika potravin, jaké je vhodné pro dodržování zásad správné životosprávy vybírat, jak je nakupovat (protože ať chceme nebo nechceme, to co jíme, se začíná tvořit už při nákupu J). Součástí jsou i mýty a pověry o dané skupině potravin, jako např. že tmavé pečivo znamená celozrnné, že pro dietu jsou vhodné light sladkosti, že třtinový cukr je zdravější než řepný apod. U každé kapitoly je i tabulka nutričních hodnot (energetická hodnota, obsah bílkovin, tuků, sacharidů a glykemický index jednotlivých potravin v rámci dané skupiny).

Knížka je hodně čtivá, doplněná spoustou obrázků. Je hodně praktická. A já mám ráda, když knížky s recepty nabízejí ještě něco navíc. A tady je toho navíc opravdu hodně. Anebo tak, že je to knížka o výživě doplněná recepty :-), protože je pravda, že do kategorie „kuchařky“ úplně nezapadá. Ale fakt stojí zato.

Koupit se dá v knihkupectvích nebo přímo na www.stob.cz.

scroll to top